آقای دکتر مهدی امیرجعفری، استاد و مشاور بازاریابی و فروش در جدیدترین یادداشت خود در خصوص «اصلیترین وظایف بازاریابی» این گونه نوشتهاند:
بازاریابی یکی از مفاهیم پیچیده در دنیای کسب و کار است که تعاریف گوناگونی برای آن ارائه و وظایف متفاوتی برای آن مشخص شده است. در پستهای قبلی درباره تعاریف مختلف بازاریابی گفتگو کردیم. در این پست مهمترین وظایف بازاریابی را با هم مرور میکنیم که عبارتند از:
17 مورد از اصلیترین وظایف بازاریابی
🔹تعیین دقیق مشتریان هدف شرکت، افزایش شناخت شرکت از نیازها و خواستههای آنها و ارائه راهکارهایی برای تاثیرگذاری بر مشتریان
🔸شناسایی و تحلیل دقیق رقبای شرکت، برنامهها و استراتژیهای رقبا در بازار و پیشنهاد استراتژیهایی برای جبران عقبماندگی شرکت از رقبا و غلبه بر آنها
🔹شناسایی و تحلیل دقیق عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره اثرگذار بر بازار و طراحی برنامههایی برای کاهش اثرات این عوامل بر موقعیت شرکت در بازار
🔸تحلیل مستمر وضعیت شرکت در بازار با کمک معیارهایی مثل سهم بازار، سهم از مشتری و غیره
🔹پیشبینی تغییرات آینده بازار به خصوص در حوزه تغییرات تکنولوژیکی و ارائه پیشنهاداتی برای تغییر مدل کسب و کار، سبد محصولات، روش قیمتگذاری و غیره شرکت
🔸کنترل مستمر وضعیت محصولات شرکت در بازار با تمرکز بر همخوانی محصولات با خواستههای مشتریان و رقابتپذیری آنها و ارائه پیشنهاداتی برای تغییر محصولات موجود، افزودن محصولات جدید، حذف محصولات کنونی و غیره
🔹کنترل مستمر مطلوبیت خدمات قبل از فروش. حین فروش و پس از فروش شرکت برای مشتریان و پیشنهاد خدمات جدید با هدف خلق مزیت رقابتی برای شرکت
🔸کنترل مستمر وضعیت برندهای شرکت در بازار با کمک معیارهایی مثل آگاهی از برند، علاقه به برند، اطمینان به برند و غیره و پیشنهاد کمپینهای مختلف برای تقویت برندهای شرکت
🔹کنترل شبکههای توزیع و فروش شرکت از نظر پوشش بازارهای هدف و جلب رضایت مشتریان و پیشنهاد شبکههای جدید برای عرضه و فروش محصولات
🔸بررسی سودآوری سیستم قیمتگذاری شرکت و ارائه پیشنهاداتی برای تغییر به موقع قیمت محصولات، شرایط پرداخت، تخفیفها و غیره
پیشنهاد ما به شما مطالعه
بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی
🔹کنترل وضعیت مشتریمداری واحدهای گوناگون شرکت، سنجش میزان رضایت مشتریان از آنها و آموزش اصول بازاریابی و مشتریمداری به واحدهای مختلف
🔸مدیریت ارتباط با مشتریان به خصوص مشتریان کلیدی شرکت و پیشنهاد برنامهها و استراتژیهایی برای افزایش فروش به آنها و جلب وفاداری ایشان
🔹طراحی، اجرا و مدیریت برنامهها و ابزارهای بازاریابی شرکت مانند باشگاه مشتریان، کمپینهای تبلیغاتی، کمپینهای فروش ویژه، برنامههای حمایت از محیط زیست، صفحات شرکت در شبکههای اجتماعی و غیره
🔸مدیریت ارتباط با شرکای بازاریابی شرکت مثل شرکتهای توزیع، آژانسهای تبلیغاتی، آژانسهای تحقیقات بازار و غیره
🔹بررسی مستمر شرکتهای موفق در صنایع گوناگون با هدف الگوبرداری از آنها
🔸شناسایی فرصتهای موجود در بازار و پیشنهاد برنامهها و استراتژیهایی برای رشد کسب و کار شرکت
🔹طراحی و اجرای پروژههای تحقیقات بازار و مدیریت سیستم اطلاعات بازار شرکت
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.