مدل TRUST: روهیت بارگاوا بنیانگذار سه شرکت موفق از جمله شرکت Non-Obvious Company است. او به طور گسترده به عنوان یکی از سرگرم کننده ترین و اصیل ترین متفکران و سخنرانان در زمینه اختلالات بازاریابی و نوآوری در جهان شناخته می شود.
او در کتاب خود به نام اقتصاد دوست داشتن یا likenomics مینویسد:
همه مدیران برند دوست دارند اعتماد مشتریانشان را جلب و مشتریان وفاداری بسازند. برای همین، یکی از چالش های همه مدیران، ایجاد علاقه بین مشتری و برندشان میباشد. آقای روهیت بارگاوا پس از طرح این چالش، مدلی ارائه میکند که صاحبان برند میتوانند با کمک آن باعث افزایش اعتماد بین مشتری و برندشان شود.
مدل TRUST در برندینگ و 5 قدم آن
1- اعتماد (Trust)
اولین قدم از این مدل اعتماد است. باید به هر طریقی اعتماد مشترییانمان را جلب کنیم و یکی از مهمترین راه های جلب اعتماد مشتری پایبند بودن به وعدههای برند در هر شرایطی است. تا مشتری حس اعتماد و امنیت را از برند شما داشته باشد.
برای مثال برند لیونکامپیوتر یکی از بهترین های سخت افزار کامپیوتر در یکی از کمپینهای فروش خود قبل از تعطیلات با گرانی ارز روبرو شد و کالاهایی که در کمپین خود فروخته بود با ضرر بسیار به دست مشتریانش رساند. کاری که تیم لیونکامپیوتر کرد در واقع سرمایه گذاری روی برندشان و جلب اعتماد مشتری بود که همواره یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین برندهای عرضه کالای سخت افزار کامپیوتری در ایران است.
اعتماد و وفادارسازی مشتریان یکی از مهم ترین مباحث در زمینه بازاریابی و فروش، برندینگ و … میباشد. و برای درک بیشتر این موضوع بهتر است مقاله چگونه مشتری وفادار داشته باشیم؟ را مطالعه نمایید.
2- مرتبط بودن (Relevance)
دومین قدم برای تبدیل شدن به یک برند دوست داشتنی این است که، همیشه با مشتریهایمان در ارتباط بوده و راههای ارتباطی آسانتری داشته باشیم تا بتوانیم نیازها و خواستههای آنها را برآورده کنیم. به این منظور که مشتری حس برآورده کردن خواستههایش توسط برند مورد نظر را داشته باشند. بخاطر همین همیشه باید به نظرات و انتقادهای مشتری خوب گوش داده و در مورد آنها با مشتریانمان گفتگو کنیم.
3- عدم خودخواهی (Unselfishness)
در سومین قدم مدل TRUST برای تبدیل شدن به یک برند دوستداشتنی، باید به مشتری هایمان نشان دهیم که همیشه به فکر فروش و درآمد نیستیم. برای این منظور یکی از کاربردیترین راهها تولید محتواهای جذاب، کاربردی و مفید و حتی سرگرم کننده در شبکههای مجازی باشیم.
مثلا شرکت پورشه به طور مستمر در اکانت خود در اینستاگرام و … همیشه محصولات (ماشین) خود را آماده اسپورت یا Sportmade نشون میده و در حالی که برند و ماشین خودش رو تبلیغ میکنه همزمان با اسپورت بازان به طور مستقیم از محصولات خود که بهترین اسپورتهای روز دنیا روی آنها صورت میگیره هم ارتباط برقرار میکنه. این در حالیه که برای کاربران عادی هم این محتوا جذاب و جالب است.
4- سادگی (Simplicity)
در چهارمین قدم برای تبدیل شدن به یک برند دوستداشتنی، باید به مشتریانمان ثابت کنیم که یک برند ساده و خودمانی هستیم. حتی باید طوری رفتار کنیم مشتری حس کند که عضوی از برند ماست. برای همین، باید ویژگیها، منافع، مزایا و سایر موضوعات مرتبط با برندمان را با زبانی ساده و قابل فهم برای مشتریان توضیح بدهیم. همچنین باید فرایندها و روشهای ارتباط مشتریان با برندمان را تا جای ممکن ساده طراحی کنیم.
مثلا رییس شرکت تویوتا در یکی از ایرادهایی که محصولشون داشت شخصا از مشتری خودش عذرخواهی کرد. گرچه از این اتفاقات در ژاپن زیاد رخ میدهد. ولی همچنان در کشورمان در شرکتهایی که 4 نفر کارمند دارند مدیر برند همیشه دست نیافتنی است که این یکی از رایجترین اشتباهات برندهاست.
5- زمانسنجی (Timing) در مدل TRUST
در پنجمین و آخرین قدم این مدل، باید پیشنهادات و پیامهای تبلیغاتی را در بهترین زمان به مشتریهایمان ارائه بدهیم. برای مثال، وقتی تولد مشتری است، در همان روز برای او یک پیام تبریک بفرستیم. به او یک خدمت رایگان هدیه بدیم و یا وقتی زمان تعویض کالای قبلی مشتری رسیده است، به او یک پیشنهاد جذاب برای پس دادن کالای قبلی و خریدن یک کالای جدید بدهیم.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.