0
0

بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی

529 بازدید
بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی

بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی: جونا برگر در کتاب تحسین شده خود به نام «مُسری» درباره رابطه بازاریابی دهان به دهان و شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد:

شبکه های اجتماعی

چند درصد از حرف هایی که مردم درباره برندها و محصولات مختلف می زنند، از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی می چرخد؟ احتمالا حدس شما هم مثل خیلی ها همان نزدیک های 50-60 درصد است. خیلی‌ها هم معتقدند 70 درصد بازاریابی دهان به دهان در شبکه های اجتماعی رخ می دهد. حدس های مطرح شده تا حدی منطقی است چون شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به شدت رشد کرده اند. میلیاردها نفر در روز از این شبکه ها استفاده می کنند. اما عددهای مطرح شده غلط هستند و حتی نزدیک به واقعیت هم نیستند. عدد واقعی فقط 7 درصد است، نه حتی 27 یا 37 درصد. بله فقط 7 درصد از حرف های مردم درباره برندها و محصولات مختلف از طریق شبکه های مجازی و اجتماعی رد و بدل می شود.

شبکه های مجاری یا فضاهای واقعی

خیلی ها از شنیدن این عدد شگفت زده می شوند و می گویند: «این عدد خیلی کم است، چون مردم بیشتر ساعات روزشان را پای اینترنت می گذرانند». همین طور هم هست. طبق تحقیقات مختلف، مردم جهان به طور میانگین حداقل 3 ساعت در روز را در اینترنت و شبکه های مجازی می گذرانند. ولی این را فراموش کرده ایم که وقت بیشتری را در فضاهای واقعی می‌ گذارنند که حدود 8 ساعت در روز است. از طرف دیگر، خیلی از مدیران بازاریابی تصور می کنند حرف های دهان به دهان درباره برندها و محصولات، با سرعت بیشتری در شبکه های مجازی رد و بدل می شوند.

این حدس هم اشتباه است. درست است که به اشتراک گذاشتن یک نظر درباره یک برند یا یک محصول مشخص، در شبکه های اجتماعی راحتتر است. و فرد نظرش یا پیام مرتبط با یک برند یا محصول را در شبکه های اجتماعی برای مثلا 100 نفر می فرستد. ولی آیا تمام آن 100 نفر آن نظر یا پیام را می خوانند؟

تحقیقات مختلف نشان می دهد که تنها 10 درصد از کسانی که پیام ها یا نظرات مربوط به برندها و محصولات را برایشان می فرستیم، به پیام یا نظر ارسالی دقت می کنند و آن را می خوانند. به همین دلیل است که 50 درصد از ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر می شوند، کمتر از 500 بیننده دارند و فقط 3 درصد از ویدیوهای منتشر شده در یوتیوب، بیشتر از 1 میلیون بازدیدکننده دارند.

نتیجه گیری

این آمار و ارقام نشان می دهد که برخلاف تصور رایج، بازاریابی دهان به دهان به هیچ وجه به شبکه های اجتماعی محدود نیست و برای داشتن یک استراتژی خوب در بازاریابی دهان به دهان، باید بیشتر از شبکه های اجتماعی روی دنیای واقعی تمرکز کنیم.

پیشنهاد ما به شما مطالعه

کلان داده در بازاریابی مدرن

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://pouyamehri.ir/?p=20317
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.