کلان داده (Big data) به بیان ساده، عبارت است از: حجم انبوهی از داده های خام که شرکتها نمی توانند آنها را با کمک فناوری های ساده تجزیه و تحلیل کنند.
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن در دنیا، کلان داده را این گونه تعریف میکند:
مجموعه ای از داده های انبوه و پیچیدهای درباره مشتریان و بازار می باشد. این اطلاعات و داده ها توسط تکنولوژی های پیشرفته ای مثل هوش مصنوعی، جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل می شوند.
موضوع کلان داده یکی از مباحث پیشرفته در بازاریابی به حساب میآید و متخصصان بازاریابی معتقدند که این موضوع در کنار هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، آینده صنعت بازاریابی را در دست می گیرند به گونه ای که در آینده نزدیک، بسیاری از مشاغل سنتی در بازاریابی مثل فروشندگی و طراحی استراتژی بازاریابی، از بین میروند.
پیشنهاد ما به شما مطالعه
در بازاریابی از کلان داده برای مقاصد زیر استفاده میشود:
- شناخت عمیق تر مشتریان با جمع آوری داده های گوناگون درباره آن ها از شبکه های مختلف. مانند خرید های قبلی شان و رد پای آن ها در شبکه های اجتماعی.
- ارتقاء تعامل شرکت با مشتریان از طریق ارائه پیشنهاد های هوشمند و در لحظه به آن ها با کمک تحلیل کلان داده ها به وسیله هوش مصنوعی.
- مدیریت هوشمند شبکه های توزیع و فروش شرکت. از طریق تامین هوشمند محصولات مورد نیاز شبکه های توزیع از طریق تجزیه و تحلیل فروش های قبلی آن ها.
- ارتقاء توانایی شرکت در جذب مشتریان جدید از طریق شناسایی دقیق مشتریان هدف شرکت. این امر بر اساس رفتارها و جستجو های آنها در شبکه های اینترنتی، اجتماعی و فروشگاه های آنلاین صورت می گیرد.
- تحلیل دقیقتر نگرش مشتریان نسبت به شرکت و محصولات آن از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل سریع نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی.
نظرات