بازار محوریم یا فروش محور؟ چارلز لمب در کتاب «اصول بازاریابی» خود مینویسد:
یک شرکت فروش محور، کسب و کارش را بر اساس محصولی که میفروشد، تعریف میکند. اما یک شرکت بازار محور، کسب و کارش را بر اساس منافعی که برای مشتریانش خلق میکند، تعریف میکند.
دلیل اصلی حرکت شرکتها به سمت بازار محوری
بدون شک، مشتریانی که برای خرید محصولمان، پول، انرژی و زمانشان را صرف میکنند، انتظار دارند در مقابل آن، یک سری منافع خوب به دست بیاورند نه صرفا یک محصول یا خدمت معمولی را. به همین دلیل است که بیشتر شرکتها به سمت بازار محوری حرکت کردهاند. برای مثال، مایکروسافت در اوایل حضورش در بازار، کسب و کارش را این گونه تعریف کرده بود: «میخواهیم در هر خانهای، یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز وجود داشته باشد». این تعریف، یک تعریف کاملا فروش محور است. اما مایکروسافت این تعریف را تغییر داده و به یک شرکت بازار محور تبدیل شده است. هم اکنون مایکروسافت کسب و کارش را این گونه تعریف میکند:
«میخواهیم به تمام انسانها و شرکتهای روی کره زمین کمک کنیم کارشان با کامپیوتر را راحتتر انجام بدهند»
شرایط تبدیل شدن از یک شرکت فروش محور به یک شرکت بازار محور
اگر میخواهیم از یک شرکت فروش محور به یک شرکت بازار محور تبدیل شویم، باید به این سوال مهم پاسخ بدهیم «منافع اصلی محصولمان برای مشتریان چیست و قرار است چه تغییرات مطلوبی را در زندگی و کسب و کار مشتریانمان ایجاد کنیم؟»
پاسخ دادن به این سوال بسیار مهم، 3 مزیت زیر را به دنبال دارد:
3 مزیت پاسخ به سوال برای تبدیل یک شرکت فروش محور به یک شرکت بازار محور
- مطمئن میشویم که مدیران و کارمندان شرکتمان به جای تمرکز روی محصولاتی که عرضه میکنیم، روی ایجاد منافع بیشتر برای مشتریانمان تمرکز میکنند
- تمرکز بر منافعی که مشتریان دنبال آن هستند. روحیه نوآوری را در شرکت رواج میدهد و کارمندان را تشویق میکند تا راههای خلاقانهای را برای افزایش رضایت مشتریان پیدا کنند
- بازاریابها و طراحان محصول را تشویق میکنیم تا به طور مرتب هماهنگی بین منافع محصول و انتظارات مشتریان را کنترل و در صورت هر گونه تغییری در انتظارات مشتریان، محصول را تغییر بدهند.
پیشنهاد ما به شما
به نظر من کسب و کارهای خیلی کوچیک باید فروش محور باشن، چرا که فروش باعث بقای آنها میشه. ولی خوب می تونن بعد وقتی رشد کردن از استراتژی بازارمحور استفاده کنن.
به نظر من امروزه بیشتر باید روی اصول حرکت کنیم، نه تنها بازارمحور بودن، متاسفانه خیلی از کسب و کارها از بیس، کارشون اصولی نیس