5 چالش اصلی در بازاریابی: مایکل لِوی در ویرایش پنچم کتاب «بازاریابی» خود مینویسد: شرکت ها برای موفقیت در بازاریابی با 5 چالش اساسی زیر مواجه اند:
1- متعادل سازی منافع محصول با هزینه های محصول
🔸مشتریان برای سنجش ارزش یک محصول به منافع و هزینه های آن توجه میکنند. به همین دلیل، هر شرکتی باید منافع محصولش را با هزینه های آن متعادل کند. تا محصولش از نظر مشتری یک محصول با ارزش به حساب بیاید.
🔸هر محصولی سه نوع منافع دارد:
- منافع فنی که بیانگر کیفیت اجزای فنی محصول است.
- منافع شخصی که بیانگر کمک محصول به مشتری برای رسیدن به اهداف و آرزو های شخصی یا کاهش چالش ها و مشکلات شخصی مشتری است.
- و منافع اجتماعی که بیانگر کمک محصول به مشتری برای بهبود جایگاه او در خانواده، دوستان و به طور کلی جامعه است.
🔸در مقابل، مشتری برای خریدن، مصرف کردن و کنار گذاشتن هر محصولی متحمل چهار نوع هزینه میشود:
هزینه های:
- مالی
- فیزیکی
- روانی
- زمانی
2- ایجاد و حفظ روابط با مشتریان
🔸مدیریت ارتباط با مشتریان یکی از مهمترین وظایف واحدهای بازاریابی است، اما چالش اصلی در انجام این وظیفه، پاسخ به این سوال کلیدی است: باید روی حفظ روابط با کدام مشتریانمان تمرکز و سرمایهگذاری کنیم؟
🔸شرکتهای هوشمند در پاسخ به این سوال کلیدی، معتقدند که باید روی حفظ روابط با مشتریان سودآور تمرکز و سرمایهگذاری کرد، نه همه مشتریان
🔸به همین دلیل، برآورد سودآوری مشتریان در طول زمان به یکی از مهمترین وظایف واحدهای بازاریابی تبدیل شده است
3- افزایش سهم از مشتری
🔸سهم از مشتری به بیان ساده یعنی یک مشتری چقدر از نیازش را از محصولات ما و چقدر از آن را از رقبا تامین می کند
🔸مثلا فرض کنید یک شرکت بیمه هستیم و مشتری های ما به پنج نوع بیمه نیاز دارد. اگر مشتری فقط یک نوع بیمه اش را از ما بخرد، سهم ما از آن مشتری فقط 20 درصد است.
🔸شرکت های هوشمند سعی می کنند به جای افزایش سهم شان از بازار، سهم شان از یک مشتری کنونی را افزایش بدهند چون این کار هم ساده تر است و هم به صرفه تر
پیشنهاد ما به شما مطالعه
4- برقراری ارتباط با مشتریان در فضای مجازی
🔸هیچ رسانه ای به اندازه موبایل مشتری به او نزدیک نیست. به همین دلیل، تکنولوژی های آینده عموما بر اساس «موبایل» ساخته می شوند. از این رو، شرکت ها هم مجبورند روی ارتباط با مشتریان شان با کمک «موبایل» آنها سرمایه گذاری کنند.
🔸به همین دلیل، بازاریابی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و ارتباط گیری با مشتریان در این فضاها به یکی از وظایف اصلی واحدهای بازاریابی در تمام شرکت ها تبدیل شده است.
🔸تحقیقی که به تازگی از شرکت های بزرگ و متوسط در آمریکا انجام شده نشان میدهد که 93 درصد مدیران عامل شرکتهای آمریکایی معتقدند «واحد بازاریابی شرکت باید بیشتر از هر زمانی روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی تمرکز کند».
5- طراحی استراتژی های بازاریابی بر اساس داده ها و اطلاعات واقعی
🔸طراحی استراتژی های اثرگذار یکی از مهم ترین چالش های مدیران بازاریابی است. شرکت های هوشمند و حرفه ای برای حل این چالش از «بازاریابی مبتنی بر داده» استفاده میکنند.
🔸بازاریابی مبتنی بر داده، استراتژی ای است که در آن شرکت با استراتژی های بازاریابی اش را با جمع آوری و تحلیل داده های واقعی از منابع داخلی و خارجی طراحی میکند.
🔸برای مثال، استارباکس برای تصمیم گیری در خصوص افتتاح یک شعبه جدید، بیش از 150 نوع داده مختلف اعم از داده های جغرافیایی، جمعیت شناختی و غیره مرتبط با محل مورد نظرش را با هم ترکیب میکند و در نهایت تصمیم میگیرد که در آن مکان شعبه جدیدی را افتتاح کند یا نه.
نظرات