5 درس از برادران رایت: دکتر مهدی امیرجعفری، استاد و مشاور بازاریابی، در جدیدترین یادداشت خود، ضمن بازگویی داستان اختراع هواپیما توسط برادران رایت، 5 درس مهم از این داستان را برای ما بازگو کردهاند:
یکی از باورهای رایج در بسیاری از شرکتها این است که برای موفقیت در بازار باید منابع زیاد، کارمندان زیاد، دفاتر لوکس و حتی پارتی قوی داشت. اما داستان برادران رایت، درسهای زیادی را برای ما به دنبال دارد و این باور غلط را زیر سوال میبرد.
ساموئل لانگلی
در اوایل دهه 1900، ساموئل لانگلی میخواست اولین نفری باشد که هواپیمایی را به پرواز در میآورد. لانگلی که استاد ریاضیات دانشگاه هاروارد بود. دوستان زیادی در دولت داشت و توانست برای پروژهاش بیش از 50 هزار دلار کمک بلاعوض دولتی بگیرد. که آن زمان یک رقم هنگفت به حساب میآمد.
لانگلی با کمک این بودجه توانست یک تیم رویایی از مهندسان و افراد نخبه هاروارد را دور خود جمع کند و تمام حواس رسانهها را به پروژهاش معطوف کند به گونهای که مردم مرتب در حال دنبال کردن این پروژه بلندپروازانه بودند. چند صد کیلومتر دورتر، برادران رایت هم در حال کار روی ساخت اولین هواپیما بودند، ولی هیچ حامی مالی برای پروژهشان نداشتند و آن را با شور و شوق شخصی دنبال میکردند. جالبتر این که هیچ یک از اعضای تیم برادران رایت، تحصیلات دانشگاهی نداشتند و کل پروژه را در یک مغازه دوچرخه فروشی کوچک دنبال میکردند. اما این برادران رایت بودند که بالاخره توانستند برای اولین بار در طول تاریخ، یک هواپیما را به پرواز درآورند و نامشان را به عنوان مخترعین هواپیما ثبت کنند.
این داستان، 5 درس بزرگ را برای ما به دنبال دارد:
5 درس از برادران رایت
- موفقیت در بازار ربط چندانی به میزان منابع و روابط با کانونهای قدرت ندارد بلکه به شدت به میزان شوق و علاقه و سختکوشی ما برای عرضه یک محصول متمایز از رقبا بستگی دارد.
- شرکتهای کوچک ولی چابک و هماهنگ، توان شکست شرکتهای بزرگ و ثروتمند را دارند.
- توانایی الهامبخشی به کارمندان و همراه کردن آنها با هدفی که در بازار داریم، مهمترین توانایی یک مدیرعامل یا مدیر فروش است. با کمک این توانایی میتوانیم بسیاری از رقبا را شکست بدهیم.
- نباید هدفمان از شروع یک کسب و کار یا عرضه یک محصول خلاقانه به بازار را صرفا پول درآوردن و کسب سودهای کلان تعریف کنیم. بلکه باید دنبال یک تغییر رویایی در بازار باشیم.
- نباید از متمایز بودن بترسیم. برادران رایت سراغ یک خودرو یا قطار بهتر نرفتند، بلکه سراغ یک وسیله کاملا جدید رفتند و از متمایز بودن نترسیدند.
پیشنهاد ما به شما
دقیقا، خیلی از کارهای مهم دنیا شاید علمی و دقیقا از روی علم انجام نشده و یجورایی تجربه و هدف گذاری بیشترین تاثیر رو داشتن، البته به نظر من