0
0

5 استراتژی اصلی تمایز از رقبا

671 بازدید
5 استراتژی اصلی تمایز از رقبا

5 استراتژی اصلی تمایز از رقبامایکل سولومون در کتاب خود به نام «بازاریابی؛ مردم واقعی، انتخاب‌های واقعی» می‌نویسد: ایجاد تمایز از رقبا، در کنار برقراری روابط بلندمدت با مشتریان، دو وظیفه اصلی ما در بازاریابی است. برای اجرای وظیفه «ایجاد تمایز از رقبا» می‌توانیم از این پنج استراتژی کمک بگیریم.

1️- ایجاد تمایز از رقبا از طریق استفاده هم زمان از تبلیغات و شبکه توزیع گسترده

🔸برای مثال، کوکاکولا توانسته با ایجاد شبکه توزیعی که تمام کشورهای جهان را پوشش می‌دهد. با اجرای کمپین های تبلیغاتی پی در پی، هم خودش را از برندهای دیگر صنعت نوشابه سازی متمایز کند و هم جایگاه این صنعت را برای ده ها سال در اختیار بگیرد.

2- ایجاد تمایز از رقبا از طریق عرضه محصولات باکیفیت و جذاب

🔸برای مثال، اپل توانسته با تمرکز بر عرضه محصولات باکیفیتی که طراحی‌ها و ویژگی‌های جذابی دارند، خودش را از برندهای دیگر عرضه‌کننده موبایل متمایز کند.

3- ایجاد تمایز از رقبا از طریق قیمت های بسیار پایین‌تر از رقبا

🔸برای مثال، هواپیمایی سَوت وِست توانسته با کاهش قیمت هایش به برندی متمایز در صنعت هوانوردی تبدیل شود. به گونه ای که هیچ کدام از رقبای شرکت نمی‌توانند قیمتشان را به اندازه سَوت وِست کاهش بدهند.

4- ایجاد تمایز از رقبا از طریق ارضای تمام نیازهای مشتریان هدف

🔸برای مثال، آمازون توانسته با عرضه «تمام محصولاتی که مشتریان به آن نیاز دارند» به بزرگ‌ترین و متمایزترین فروشگاه اینترنتی در جهان تبدیل شود.

🔸و یا دیجیکالا مشتریان هدفش، بازار کلی با تنوع بسیاری از کالای مختلف است در حالی که شرکتی مثل لیون کامپیوتر بازار هدف خود را گمیرها در نظر گرفته و به صورت اختصاصی روی این حوزه با ایجاد مزیت های رقابتی در ایران فعالیت می کند.

5- ایجاد تمایز از طریق خلق تجربه منحصر به فرد برای مشتریان

🔸برای مثال، استارباکس توانسته با ایجاد کافی ‌شاپ هایی با فضای دوستانه و صمیمی، تجربه‌ای ارزشمند را برای مشتریان خلق کند. به گونه‌ای که بسیاری از مشتریان، کافی شاپ های استارباکس را خانه دومشان می‌دانند.

پیشنهاد ما به شما

رقابت به سبک پگاسوس

ضمانت نتیجه محور

الن دیب در کتاب خود به نام «برنامه بازاریابی یک صفحه‌ای» می‌نویسد:

اولین بار در یک بستنی فروشی با قاشق هایی برای تست بستنی های مختلف مواجه شدم و صفی از مردم را دیدم که برای تست بستنی ایستاده اند. آنجا بود که متوجه شدم که چقدر ما مردم ریسک گریز هستیم. این صف به من نشان داد وقتی مردم حتی حاضر نیستند ریسک انتخاب بستنی اشتباه را بپذیرند، چطور توقع داریم ریسک خرید محصولات و خدمات مهم تر را بپذیرند؟ به همین دلیل است که معتقدم ارائه ضمانت های متمایز از رقبا، مثل ضمانت های نتیجه محور، باید یکی از اصلی ترین برنامه های بازاریابی هر شرکتی باشد.

منظور از ضمانت نتیجه محور

وقتی صحبت از ضمانت نتیجه محور می‌کنم. منظورم ضمانت هایی بالاتر از «برگرداندن پول در صورت عدم رضایت» یا «تعویض محصول در صورت عدم رضایت» می باشد. به نظر من، ضمانت نتیجه محور یعنی ابتدا تمام «نگرانی های مشتری» را بشناسیم و سپس برای رفع آنها ضمانت های عملیاتی و امکان پذیر بدهیم. طبق این تعریف، ممکن است ضمانت نتیجه محوری که به یک مشتری می‌دهیم، با ضمانت نتیجه محوری که به مشتری دیگرمان می‌دهیم، تفاوت داشته باشد. مثلا زمانی که مشاور یک شرکت نرم افزاری بودم، سیستم ضمانت نتیجه محور را در آن پیاده کردم. برای این منظور، به مشتریانی که نسبت به خدمات پشتیبانی حساس بودند، ضمانت ارائه خدمات پشتیبانی در کوتاه ترین زمان را ارائه می‌کردیم. ولی به مشتریانی که تغییر نرم‌افزار بر اساس نیازهای خاصشان برایشان مهم بود، ضمانت همخوانی نرم افزار با شرایط مشتری را ارائه می‌کردیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://pouyamehri.ir/?p=20059
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

3 نظر در مورد 5 استراتژی اصلی تمایز از رقبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بازتاب: 5 درس از برادران رایت - تیم تخصصی کسب و کار پویا
  2. بازتاب: 7 تعریف از بازاریابی - تیم تخصصی کسب و کار پویا
  3. بازتاب: فرایند تحلیل رقبا - تیم تخصصی کسب و کار پویا