3 استراتژی برنده در بازاریابی: انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی، همواره یکی از چالش های اساسی شرکت ها بوده و است. برای مثال، برخی شرکت ها روی استراتژی «عرضه محصول با پایینترین قیمت» و برخی دیگر روی استراتژی «عرضه مستمر محصولات خلاقانه» تمرکز کرده اند.
به همین دلیل، دو تن از مشاوران نامدار بازاریابی به نام های مایکل تریسی و فرد ویرزما، در کتاب خود به نام «راهکارهای پیشتازان بازار»، 3 استراتژی زیر را به عنوان 3 استراتژی برنده در بازاریابی معرفی کردهاند.
3 استراتژی برنده در بازاریابی
1- استراتژی فرآورده برتر
🔹 این استراتژی، بر اساس ترکیب دو استراتژی «ارائه محصولی با حداقل امکانات و ویژگیها، ولی با کیفیتی استاندارد» و «تلاش برای کاهش مستمر قیمت محصول، بدون آسیب وارد شدن به کیفیت آن»، ایجاد شده است. برای مثال، شرکتهایی مثل تویوتا و مک دونالد از استراتژی فرآورده برتر استفاده می کنند.
2- استراتژی عملکرد عالی
🔹 این استراتژی بر اساس ترکیب چهار استراتژی «ارائه محصولی با بیشترین امکانات و ویژگی ها و بالاترین کیفیت»، «بهبود مستمر محصولات فعلی»، «ارائه بالاترین و بهترین ضمانتها» و «ارائه مستمر محصولات خلاقانه و جدید» ایجاد شده است. برای مثال، شرکتهایی مثل بنز و اپل از استراتژی عملکرد عالی استفاده میکنند
3- استراتژی مشتری نوازی
🔹 این استراتژی بر اساس ترکیب سه استراتژی «ارائه بهترین خدمات قبل، حین و پس از فروش به مشتریان»، «فراهم کردن بیشترین امکانات رفاهی برای مشتریان» و «فراهم کردن امکان شخصیسازی محصول بر اساس نیازها و خواستههای مشتریان» ایجاد شده است. برای مثال، شرکت هایی مثل نایکی و هتل های زنجیرهای ریتز کارلتون از استراتژی مشتری نوازی استفاده می کنند.
توصیه های تریسی و ویرزما به شرکت ها
تریسی و ویرزما به شرکت ها توصیه می کنند برای برنده شدن در بازارها با کمک این سه استراتژی، این چهار قانون را رعایت کنند:
- یکی از سه استراتژی فوق را انتخاب و در آن به بهترین شرکت فعال در صنعتتان تبدیل شوید.
- استراتژی منتخبتان را مرتب بهسازی و بهروزرسانی کنید تا رقبا نتوانند به شما برسند.
- در دو استراتژی دیگر، تا اندازه مناسبی خوب باشید.
- در دو استراتژی دیگر، مرتب وضعیتتان نسبت به رقبا را بسنجید و سعی کنید هم سطح آنها باشید.
پیشنهاد ما به شما در ادامه
استراتژی مشتری نوازی فک کنم از همه خوبتر باشه، چون با این روش بهتر میشه روی وفادارسازی مشتری کار کرد
بله یکی از استراتژی های که خیلی ها ازش استفاده میکنند