توسعه برند از کجا نشأت میگیرد؟
مارتی نئومایر، در کتاب مشهور خود «زاگ: چگونه یک برند متمایز بسازیم؟» مینویسد: دشوارترین سوالی که در برندینگ مطرح میشود، این است که «چه طور رشد برندمان را حفظ کنیم و آن را توسعه بدهیم؟
نئومایر معتقد است ایدههای توسعه آن معمولا در واکنش به این سه واقعیت به ذهن مدیران موفق میرسد:
1- ما مشتریان وفاداری داریم که عاشق برندمان هستند
- این حالت، مثل رابطه اپل با مشتریانش است. پس میتوانیم با افزودن محصولات و خدمات مکمل و مرتبط با محصول اصلیمان، برندمان را توسعه بدهیم. به اپل دقت کنید که با ارائه محصولات مکملی مثل اپل واچ یا اپ استور، برندش را توسعه داد.
- یادمان باشد، بزرگترین خطا در این شرایط، توسعه توسعه کسب وکار به بازارها و صنایعی است که ارتباطی با محصول اصلیمان ندارند. برای مثال، نوکیا را در نظر بگیرید که وقتی مشهور شد. به جای توسعه محصولات و خدمات مرتبط با گوشی موبایل، سراغ بازارهایی مثل تجهیزات مخابراتی رفت و تمرکزش را از دست داد.
برند چیست؟ تعریف آن از زبان پروفسور ماریا ایزاگوئر
2- ما توانایی ویژهای در توسعه فناوریها و محصولات جدید داریم
- برای مثال، جنرال الکتریک را در نظر بگیرید که توانایی فوقالعادهای در توسعه فناوریها و محصولات کاملا جدید دارد. شرکت برای استفاده از این توانایی خود، واحدهای مستقلی را تشکیل میدهد که وظیفهشان صرفا تمرکز بر یک بخش خاص از بازار است. مثلا واحد لوازم خانگی جنرال الکتریک، صرفا روی عرضه لوازم خانگی جدید و مدرن تمرکز میکند. واحد نیروگاهی شرکت هم روی تولید توربینهای پیشرفته.
3- مشتریانمان در سراسر جهان پراکندهاند و منتظر ما هستند
- برای مثال، مکدونالد را در نظر بگیرید که مشتریانش در سراسر جهان پراکندهاند.
- مکدونالد برای استفاده از این فرصت، محصولات و منوی غذاییاش را بر اساس ذائقه مردم کشورهای مختلف، تغییر میدهد تا بتواند برندش را به سراسر جهان توسعه بدهد.
برندسازی و مبحث برند همیشه جذاب بوده و هست
ممنون از مطلب مفیدتون