بازاریابی وبلاگی (Blog marketing)ِ یا بازاریابی محتوا یکی از استراتژی های روابط عمومی بازاریابی است که در آن با کمک وبلاگ داخل وب سایت شرکت، وبلاگ های عمومی و وبلاگ های شخصی، مطالب، اخبار و اطلاعات مربوط به صنعتی که در آن هستیم را منتشر میکنیم تا به تدریج به مرجع صنعتمان تبدیل شویم.
چگونه بازاریابی وبلاگ وارد عرصه های تجاری و شرکتی شد
بازاریابی وبلاگی یک تحول در وب جهانی از موفقیت های تجاری است. محتوای سبک وبلاگ ثابت کرده است که انسان ها را در بسیاری از سطوح روانی درگیر می کند. این استراتژی بازاریابی هدف خود را از وب لاگرهای اصلی گرفته شده است. اصطلاح “WEB LOG” به “weblog” تبدیل شد که به “وبلاگ امروزی” تبدیل شد.
استراتژی بازاریابی وبلاگ
به دلیل شروع پیشرفت های تکنولوژیکی و روند های تکاملی وارد عرصه های بازاریابی تجاری شد. این دو رویداد از مجلات آنلاین شخصی که توسط افرادی نوشته شده بود که می توانستند وب سایت های خود را برنامه ریزی کنند، سرچشمه می گرفت. قبل از سال 1999، فقط برنامه نویسان وب سایت ها می توانستند پلتفرم های وبلاگ نویسی خود را سفارشی کنند.
وقتی وبلاگ نویسی وارد عرصه کسب و کار شد، یک سری آزمایشات را طی کرد که با فرهنگ پاپ، سیاست و رویدادهای خبری شروع شد. اولین وبلاگ های رسانه ای و کسب و کار به دلیل اینکه پوشش عمیق تری نسبت به وب سایت های رسانه های اصلی تولید میکردند، محبوب بودند.
در سال 2017، کسب و کارها از بازاریابی وبلاگ برای جذب بازار هدف، مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان فعلی استفاده میکنند.
بهترین ابزار برای جلب اعتماد مشتریان
بازاریابی وبلاگی بهترین ابزار برای جلب اعتماد مشتریان و ارتقاء اعتبار شرکت در ذهن آن هاست. به همین دلیل، شرکت های صنعتی که برای فروش محصولات و خدماتشان باید بیش از هر عاملی روی جلب اعتماد مشتریانشان کار کنند، از بازاریابی وبلاگی بیشتر از شرکت های مصرفی استفاده میکنند.
با ترویج شبکه های اجتماعی، به خصوص شبکه های اجتماعی متنی مثل واتساپ و تلگرام، بسیاری از شرکت ها وبلاگ های اجتماعی شان را در این پلتفرم ها راه اندازی کرده اند و مطالب تخصصی شان را در این شبکه ها هم منتشر میکنند.
پیشنهاد ما برای شما مطالعه
چطور یک واحد بازاریابی اثر بخش داشته باشیم؟
برای موفقیت در بازاریابی وبلاگی باید به این شش نکته دقت کنیم:
- هدف اصلی بازاریابی وبلاگی، قرار دادن شرکت در جایگاه مرجع علمی، خبری، تحلیلی و غیره صنعت است، نه تبلیغ محصولات و خدمات شرکت.
- برای به ثمر نشستن این نوع از بازاریابی باید صبور باشیم و از به روز کردن مستمر وبلاگمان خسته نشویم.
- باید با کمک ابزارهایی مثل اینفوگرافیک، پادکست، ویدیو و غیره، جذابیت وبلاگمان را افزایش بدهیم.
- مصاحبه با مشتریان یا درج نوشته های آن ها در وبلاگ شرکت، یکی دیگر از راه های افزایش جذابیت وبلاگمان است.
- در کنار تبلیغ محصولات و خدماتمان، گاهی اوقات هم باید وبلاگمان را تبلیغ کنیم.
- سعی کنیم با پاسخگویی به نظرات مشتریانمان، برگزاری نظر سنجی و غیره، وبلاگمان را به یک وبلاگ تعاملی تبدیل کنیم.
چگونه از وبلاگ برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنیم
- هدف خود را بدانید
- مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
- مشخص کنید که مخاطب شما دنبال چه چیزی است.
- محتوایی بنویسید که واقعاً مفید باشد.
- شامل فراخوان برای اقدام.
- از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
- لیست ایمیل خود را رشد دهید
- و …
عالی