0
0

بهترین راهکار برای شناسایی بازار هدف

807 بازدید
بهترین راهکار برای شناسایی بازار هدف

بهترین راهکار برای شناسایی بازار هدف

شناسایی بازار هدف : در بیشتر صنایع، می توانیم بازارمان را به بخش های مختلفی تقسیم کنیم. مثالً فرض کنید یک موسسه خدمات عکاسی داریم. در این صنعت، می توانیم بازارمان را به این چهار بخش اصلی تقسیم کنیم:

  1. عکاسی عروسی و مراسمات
  2. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  3. عکاسی خبری
  4. عکاسی شخصی و خانوادگی

طبق اصولی که در بخش پنجم مرور کردیم، نباید همۀ این چهار بخش را به عنوان بازار هدفمان انتخاب کنیم. با در نظر گرفتن این اصل، این سوال پیش می آید که چگونه می توانیم از بین بخش های مختلف یک بازار، بازار هدف ایده آل مان را انتخاب کنیم؟

برای این منظور می توانیم از این سه شاخص استفاده کنیم:

1 -رضایت شخصی

طبق این شاخص، بازار هدفی ایده آل است که از کار کردن در آن و با مشتریان حاضر در آن، شخصاً لذت می بریم. یادمان باشد، اگر بازار هدفی را انتخاب کنیم که از ارتباط با مشتریان حاضر در آن لذت نمی بریم، دیر یا زود از حضور در آن بازار هدف خسته می شویم و آن را رها می کنیم.

2 -ارزش مالی

طبق این شاخص، بازار هدفی ایده آل است که مشتریان آن حاضر باشند محصول یا خدماتمان را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

3 -سودآوری مالی

طبق این شاخص، بازار هدفی ایده آل است ک ه درآمد حضور در آن، از هزینۀ حضور در آن بیشتر باشد و سود مناسبی نصیب مان بشود. یادمان باشد، فروش زیاد لزوماً به معنای سود بالا نیست. پس نباید صرفاً به این دلیل که فروش در یک بخش از بازار، بیشتر از بخش دیگر است، بخش پرفروش تر را انتخاب کنیم.

برای مطالعه حفظ انگیزه در دوران رکود کلیک کنید

ارزیابی بهتر بخش های مختلف بازار

برای ارزیابی بهتر بخش های مختلف بازار، می توانیم به هر بخش در سه عاملی که گفتیم، از 1 تا 10 امتیاز بدهیم و بخشی که بیشترین امتیاز را می آورد، انتخاب کنیم. برای مثال، ممکن است پس از ارزیابی و امتیازدهی به چهار بخش بازار خدمات عکاسی، متوجه بشویم که بخش عکاسی شخصی و خانوادگی، ایده آلتر از بخش های دیگر است. پس از انتخاب بازار هدف ایده آل مان، برای شناخت بهتر آن باید با در نظر گرفتن رقبا و محصوالت موجود در بازار، به این 9 سوال پاسخ بدهیم:

  1. مشتریان هدف مان از چه چیزهای محصول ما یا رقبا میترسند؟
  2. مشتریان هدف مان از چه چیزهای محصول ما یا رقبا ناراحت و عصبانی اند؟
  3. مشتریان هدف مان از چه چیزهای محصول ما یا رقبا خسته و ناامید شده اند؟
  4. مشتریان هدف مان چه خواسته هایی از محصول ما یا رقبا دارند که برآورده نشده است؟
  5. مشتریان هدف مان چگونه تصمیم می گیرند که کدام محصول را بخرند؟
  6. مشتریان هدف مان از محصولی که اکنون دارند، بیشتر برای انجام چه کارهایی استفاده می کنند؟
  7. چه تغییراتی در زندگی و کار مشتریان هدف مان در حال وقوع است که با محصول ما یا رقبا ارتباط دارد؟
  8. مشتریان هدف مان چه اهدافی در زندگی و کسب و کارشان دارند که با محصول ما یا رقبا ارتباط دارد؟
  9. مشتریان هدف مان بیشتر از چه رسانه هایی استفاده میکنند؟ تفریحات مورد عالقه شان چیست؟

بعد از ارزیابی بازارهای مختلف و انتخاب بازار هدف مان، نام آن را در بخش اول برنامۀ بازاریابی یک صفحه ای می نویسیم. و آن بخش را با کمک پاسخ هایی که به سواالت نه گانه دادیم، تکمیل می کنیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://pouyamehri.ir/?p=17673
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد بهترین راهکار برای شناسایی بازار هدف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بازتاب: 20 استراتژی افزایش اثر بخشی تیم فروش - تیم تخصصی کسب و کار پویا
  2. بازتاب: چگونه برای مذاکره آماده شویم؟ - تیم تخصصی کسب و کار پویا
  3. بازتاب: بازاریابی و تعریف آن از زبان الن دیب - تیم تخصصی کسب و کار پویا