رقابت به سبک پگاسوس: تا سال 1982 ،هواپیمایی ترکیش ایرلاین، تنها شرکت هواپیمایی در ترکیه بود. بعد از رفع انحصار این شرکت توسط دولت، 29 شرکت هواپیمایی در ترکیه تاسیس شد ولی تنها چند سال بعد، 22 شرکت اعالم ورشکستگی کردند. این آمار نشان می دهد که رقابت در صنعت هوانوردی ترکیه، با توجه به حضور شرکتی مثل ترکیش ایرلاین، چقدر سخت و شدید است. با این حال، شرکت پگاسوس که در سال 1989 تاسیس شده، توانسته به یکی از شرکت های برتر تبدیل شود، به گونه ای که امروزه 83 فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس دارد و سالانه بیش از 30 میلیون مسافر را جابه جا می کند.
استراتژی مهم رقابتی شرکت پگاسوس
پگاسوس برای رسیدن به جایگاه فعلی اش به عنوان رهبر بازار پروازهای ارزان در اروپا، چند استراتژی مهم را به کار برده که اصلی ترین آنها عبارتند از:
- پگاسوس به جای استفاده از فرودگاه اصلی استانبول، بیشتر پروازهایش را از فرودگاه قدیمی این شهر انجام می دهد. این کار هم هزینه های پگاسوس را کاهش داده و هم نرخ پرواز سر وقت خود را به 85 درصد رسانده است. این در حالی است که نرخ پرواز سر وقت در اروپا، 81 درصد است.
- استراتژی قیمت گذاری پگاسوس هم بسیار جالب است. اگر مسافری بلیتش را 60 روز قبل از تاریخ پرواز بخرد، شرکت به او تضمین »پایینترین قیمت« را می دهد. اما اگر بلیتش را نزدیک به تاریخ پرواز بخرد، شرکت به او تضمین »قیمت برابر با رقبا« می دهد.
- پگاسوس برای جلب رضایت مشتریانش از برنامه «جبران تاخیر» استفاده می کند. یعنی اگر پروازی تا سه ساعت تاخیر داشته باشد، پول بلیت به مسافران برگشت داده می شود. اگر تا پنج ساعت تاخیر داشته باشد، علاوه بر پول بلیت، یک بلیت رایگان هم به مسافران داده می شود.
- پگاسوس با هدف افزایش جذابیت خود برای مسافران حساس به قیمت، سعی کرده هزینه سفر مسافران را کاهش بدهد، نه صرفا قیمت بلیت خودش را. از این جهت، شرکت قراردادهای متعددی با هتل ها، رستوران ها و شرکت های اجاره خودرو منعقد کرده تا به مسافران شرکت تخفیف های ویژه ای بدهند.
تجربۀ پگاسوس به ما نشان میدهد که:
- شرکت های برنده، آن هایی نیستند که از رقبا تقلید می کنند، بلکه آن هایی هستند که استراتژی شان را بر اساس جایگاه مدنظرشان در بازار طراحی می کنند.
- شرکت های برنده، خدماتی فراتر از خدمات رایج در صنعت شان ارائه می کنند تا بتوانند از این طریق از رقبای شان متمایز شوند.
درود بر شما
عالی بود
درود بر شما خیلی خوب بود
کوتاه مختصر ولی عالی بود
سپاسگزارم علی جان خوشحالیم براتون مفید بوده
ممنون از همراهیت
مقاله های بازاریابی شما عالیه، ممنون بابت سایت خوبتون 🌹
خوشحالیم که براتون جالب و مفید بوده 🙏
عالی بود قربان