5 نشانه یک رئیس خوب: رابرت ساتن، استاد دانشگاه استنفورد، در مقاله خود به نام «چگونه در شرایط بد اقتصادی، رئیس خوبی باشیم؟» مینویسد:
اگر بخواهیم رو راست باشیم، رئیس خوب بودن حتی در شرایط خوب اقتصادی هم سخت است، چه برسد به شرایط بد اقتصادی. برای همین، تمرین «رئیس خوب بودن در شرایط بد اقتصادی»، تمرینی بسیار واجب برای هر مدیری است. مدیری که می خواهد شرکتش شرایط بد اقتصادی را با موفقیت پشت سر بگذارد و در بازار باقی بماند. برای این منظور باید این اصول را رعایت کنیم:
1- مخفی کاری نکنید
🔸خیلی از مدیران به اشتباه تصور می کنند وقتی شرایط اقتصادی نامناسب میشود، نباید درباره آینده کارمندان و شرکت با آنها گفتگو کنند بلکه باید همه چیز را مخفی کنند
🔸در حالی که وقتی شما همه چیز را از کارمندان مخفی میکنید، به بازار شایعات منفی و مخرب دامن میزنید. در حالی که تحقیقات نشان می دهد وقتی یک کارمند می داند که مثلا شش ماه دیگر بیکار میشود، خیلی بهتر از وقتی است که ناگهان به او میگویند از هفته آینده نمی تواند به شرکت بیاید
2- مشورت پذیر باشید نه محتاط
🔸تحقیقات مختلف این واقعیت را ثابت کرده اند که در شرایط بد اقتصادی، معمولا مدیران ارشد شرکت ها به بهانه محرمانه بودن شرایط شرکت، مدیران عملیاتی و کارمندان شرکت را در تصمیم گیری ها دخالت نمی دهند و خودشان تصمیم گیری می کنند.
🔸این تحقیقات نشان میدهند در چنین شرایطی، مدیران ارشد معمولا راحتترین تصمیم را میگیرند، نه معقول ترین تصمیمی که می تواند به شرکت کمک کند.
🔸اگر در شرایط بد اقتصادی بخواهیم یک مدیر خود رأی باشیم، قطعا با مشکل مواجه میشویم. اما اگر هنگام تصمیم گیری، نظرات و ایده های افراد مختلف را بگیریم و شرایط محیطی را به خوبی تحلیل کنیم. می توانیم به یک تصمیم درست و با کمترین خطا برسیم، به احتمال زیاد می توانیم شرایط بد اقتصادی را پشت سر بگذاریم.
پیشنهاد ما به شما
3- صبور باشید
🔸یکی از ویژگی های شرایط بد اقتصادی این است که مدیران و کارمندان عملیاتی، مرتب راجع به آینده شرکت از مدیران ارشد سوال می پرسند و این کار باعث فشار مضاعف به مدیران ارشد می شود.
🔸برای مثال، در تحقیقی که از شرکت بازیهای کامپیوتری آتاری انجام دادیم، متوجه شدیم که وقتی شرایط شرکت بد شد و شرکت رو به ورشکستگی رفت، مدیران ارشد آن درهای مخفیانهای را برای رفت و آمد درست کرده بودند تا با کارمندان و سوالات آنها درباره آینده شغلیشان و شرکت مواجه نشوند.
🔸اما مدیران ارشد حرفهای، خلاف این رفتار را دارند و با صبوری به سوالات و ابهامات مدیران و کارمندان زیردستشان پاسخ می دهند.
🔸از طرف دیگر، اشتباهی که بسیاری از مدیران ارشد در شرایط بد اقتصادی میکنند، این است که به ناگهان غیب می شوند و مثلا برای چند هفته در شرکت آفتابی نمی شوند. این کار هم جز کمک به شایعه سازی، هیچ کمکی به شرکت نمی کند.
4- شفاف سازی کنید
🔸تحقیقات نشان می دهد هر چقدر در شرایط بد اقتصادی، شفاف تر عمل کنیم و دلایل اتخاذ تصمیمات و استراتژی های شرکت را برای بقیه مدیران و کارمندان توضیح بدهیم، احتمال عبور موفق شرکت از شرایط بد اقتصادی، بالاتر می رود.
🔸به همین دلیل، در شرایط بد اقتصادی، مدیران ارشد حرفه ای روابطشان با مدیران و کارمندان زیردست شان را افزایش می دهند. تا بتوانند با شفاف سازی شرایط و تصمیمات شرکت، انگیزه آنها برای ادامه مسیر سخت پیش روی شرکت را ارتقا بدهند.
5- دنبال پیروزی های کوچک باشید
🔸در شرایط بد اقتصادی، باید توقعمان از مدیران و کارمندان را کاهش بدهیم و نباید منتظر پیروزیهای بزرگ باشیم.
🔸در حقیقت، مدیران ارشد حرفه ای به جای پیروزی های بزرگ دنبال پیروزی های کوچک هستند. چون می دانند هم احتمال رسیدن به پیروزی های کوچک، بیشتر از رسیدن به پیروزی های بزرگ است. همچنین فشار روانی روی کارمندان را کاهش می دهد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.