3 نوع اثر مرکب مثبت و منفی: جیمز کلیر در کتاب معروف خود به نام «عادت های اتمی» 3 نوع اثر مرکب مثبت و منفی را معرفی کرده است.
3 نوع اثر مرکب مثبت
1- اثر مرکب بهره وری
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که انجام یک کار بیشتر در هر روز، خودکارسازی یک وظیفه تکراری یا کسب یک مهارت جدید می تواند دستاوردهای زیادی را به همراه داشته باشد.
🔸به همین دلیل، همواره سعی کنید روزی یک کار بیشتر نسبت به دیروز انجام بدهید، حتی اگر آن کار خیلی کوچک باشد. روزی یک بخش از یک وظیفه تکراری را به سایرین یا کامپیوتر و ماشین بسپارید. روزی یک بخش کوچک از یک مهارت جدید را بیاموزید.
🔸برای مثال، سعی کنید روزی یک دقیقه بیشتر به مشتریان اصلیتان فکر کنید؛ روزی نوشتن یک گزارش فروش یا بخشی از آن را به یک منشی واگذار کنید؛ و روزی بخشی از مهارتی مثل «فروش خودکار» را بیاموزید.
2- اثر مرکب دانشی
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که یادگیری یک مهارت یا دانش جدید، شما را به یک نخبه تبدیل نمی کند. اما وقتی خودتان را متعهد می کنید که در تمام عمرتان بیاموزید، تحول شگرفی در زندگی خود ایجاد می کنید
🔸به همین دلیل است که مدیران، بازاریابها و فروشندگان حرفهای روزی حداقل 1 ساعت از وقتشان را صرف خواندن مطالب جدید و علمی میکنند
3- اثر مرکب روابط
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که اگر در هر برخوردی کمی خوش رفتارتر باشید. با گذشت زمان، شبکهای گسترده از روابط قدرتمند خواهید داشت.
🔸به همین دلیل است که مدیران، بازاریابها و فروشندگان حرفهای همواره سعی میکنند روابطشان با مشتریان را حفظ کنند و در برخورد با مشتریان، صرفا به دنبال فروش محصول به آنها نباشند.
3 نوع اثر مرکب منفی
1- اثر مرکب استرس
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که بیشتر علل شایع استرس قابل مدیریت هستند. اما وقتی سالها ادامه پیدا میکنند، نه تنها دیگر قابل کنترل نیستند، بلکه آسیب زیادی به فرد می زنند.
🔸برای مثال، دیر رسیدن سر قرار با مشتری، یک عامل شایع استرس زا در شغل بازاریابی و فروش است. که اگر آن را مدیریت کنیم، از استرس شغلی مان کم می شود، اما اگر آن را مدیریت نکنیم، به یک عامل استرس زای همیشگی تبدیل می شود.
2- اثر مرکب تفکرات منفی
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که هر چقدر بیشتر راجع به جنبه های منفی زندگی و شغل مان فکر کنیم، خودمان را بیشتر در حلقه تفکرات منفی گیر می اندازیم. و بیرون آمدن از آن را سخت تر می کنیم.
🔸این اثر در مورد طرز تفکرمان درباره دیگران هم صادق است. به این معنا که هر چقدر درباره بقیه تفکر منفی داشته باشیم، همیشه و همه جا چنین افرادی را در کنارمان پیدا خواهیم کرد.
🔸برای مثال، وقتی مرتب به این فکر کنیم که «راضی کردن مشتریان سختگیر، کار من نیست». یا «همه مشتریان، افرادی مغرور و بد اخلاق هستند» به مرور توانایی ما برای راضی کردن مشتریان کاهش مییابد و با مشتریان مغرور و بد اخلاق بیشتری مواجه می شویم.
3- اثر مرکب خشم
🔸این اثر مرکب به این واقعیت اشاره دارد که خشم کنترل نشده یک فرد یا یک شرکت یا یک جامعه، به ندرت به دلیل یک اتفاق، فوران میکند. بلکه خشمهای کوچک و روزانه است که روی هم جمع میشوند و به ناگهان به یک خشم کنترل نشده و وسیع تبدیل می شوند.
🔸به همین دلیل است که بازاریابها و فروشندگان باید مراقب سه موضوع مهم باشند.
اول، راهی برای تخلیه کردن خشم های کوچک و روزمرهشان پیدا کنند. دوم، اجازه ندهند خشم کوچک مشتریان ناراضی روی هم تلمبار و به ناگهان به یک خشم گسترده تبدیل شود. سوم، وقتی با مشتری ناراضی که بسیار بیش از حد خشمگین است مواجه میشوند، به سرعت به یاد بیاورند که ممکن است نارضایتی آن مشتری از عوامل دیگر روی هم جمع شده و در لحظه نارضایتی از شرکت ما فوران کرده است.
پیشنهاد ما به شما
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.