0
0

اصل گرایی مخصوص مدیران و نحوه بهره مند شدن از آن

1261 بازدید
اصل گرایی مخصوص مدیران و نحوه بهره مند شدن از آن

اصل گرایی

اصل گرایی یعنی هوشمندانه کار کردن، به بیان ساده تر کار های کمتری را با بازده و تمرکز بالا انجام دهیم. نباید سر خود را بیهوده شلوغ کنیم زیرا انجام کار زیاد و ساعت کاری بالا صرفا سبب رسیدن به هدف نمی شود

اصل را بچسبید و فرع را رها کنید.

خیلی ها با این طرز تفکر که وقت و عمر کافی دارند و به همه کارها می‌ رسند، از اصلی ترین کارهایی که می‌ توانستند انجام دهند، به دلایلی مانند: دغدغه یا غرق شدن در مسائل روزمره صرف نظر کردند و متاسفانه موفق به انجام آنها نشدند

تنها راه خروج از این وضعیت، اصل گرا شدن است.

برای مثال: “با خودتان صادق باشید ، شما چه غذایی دوست دارید ؟ آیا تا به حال این غذا را در یک رستوران درجه یک میل کرده اید؟”

این مثال بالا صرفا فقط برای غذا و رستوران نیست، شاید یک هنر یا یک کنسرت موسیقی و … باشد .
حتما برای شما هم اتفاق افتاده، برای رفتن به یک سفر خارج از کشور برنامه ریزی کردید اما مشکلاتی مانند کرونا و افزایش قیمت دلار باعث شد به طور کل روند مسافرت ها تغییر کند ، الان احساس نا امیدی میکنید زیرا تمام نقشه های خود را نقش برآب شده میدانید .

یک مثال ایتالیایی معروفی هست که می گوید:

«از عادت کردن، فرار می کرد        به فرار کردن، عادت کرد»

ما انسان ها کار می‌کردیم که زندگی کنیم، الان زندگی می‌کنیم که کار نکردنمان را جبران کنیم. یه جمله و مثالی هست که خیلی ها تو فضای مجازی منتشر می کنند. ژاپنی ها … ژاپنی ها … . ژآپنی ها از 8 ساعت 7 ساعت 50 دقیقه کار می کنند. این کاملا اشتباه است.

به قول استاد بنده که تو ژاپن زندگی کرده  :
این کاملا اشتباه است. اینجوری نیست. باور کنید از ما ایرانی ها بیشتر استراحت می کنند. ولی اون ساعتی که باید کار کنند را کار می کنند.
اگر قرار است 2 ساعت کار کنند، آن 2 ساعت را کار مفید می‌کنند و اگر نیم ساعت قرار است استراحت کنند واقعا این نیم ساعت را صرف استراحت می‌کنند. ولی ما زمانی که باید استراحت کنیم، کار می‌کنیم! زمانی که کار می‌کنیم ، استراحت می‌کنیم! هیچ چیز جای مناسب و درستِ خودش نیست .

سخنی از بودا است که میگه: “اگر غذا میخوری واقعا غذا بخور”. این یعنی اگه واقعا یک کاری را انجام می دی فقط همان کار را انجام بده و بس.

یکی از دلایل مهم عدم موفقیت  افراد اینه که :

حول می شن!
اول کار حول نشید!

نترسید !
وقتی بترسین ، می دویین!

اصل گرایی مخصوص مدیران

پیشنهاد می‌کنیم حتما فیلم فارست گامپ را به چشم یک مدیر ببینید!

داستان مهم

یک شخصی در کنار دریا بود و با خود یک سطل ماست داشت .
این شخص شروع کرده بود قاشق قاشق ماست میریخت داخل آب!
فردی پرسید : “دیوانه داری چیکار میکنی ؟”
گفت : “میخواهم دوغ درست کنم!”
با تعجب پرسید : “دیوانه با یک سطل ماست چطوی میخوایی دوغ درست کنی؟”
گفت: “نمی‌دانم ولی اگر بشود چه شود!”

این داستان و مثال برای مدیران و شما عزیزان بود که کسب وکار دارید
پس پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان بی خودی منابع تان را از دست ندید.

اصل گرا چه کسی است؟

اصل گرا کسی است که می‌داند دو کار را همزمان نمی تواند با کیفیت مناسب و خوب انجام دهد ولی باز هم پافشاری می کند

اصل گرا بودن چیست؟

شخص دو راه دارد

در وهله اول از خودش سوال می پرسد
کدام مسیر اصلی است، آن را انتخاب می‌کند.

“اگر می‌خواهید همه مشکلات زندگیتان را حل کنید شما هرگز موفق نمی‌شوید.”

چون همه مشکلات حل شدنی نیست
شما باید مشکلی را حل کنید که گره از کارتان باز کند.

و اما راه حل دوم

“رها کنید”
تمام کار های دنیا خلاصه شده است در یک جمله

“رها کن”

اگر این بیزنس و کسب و کار قرار نیست به جایی برسد همین الان “ولش کن” البته اگه به اندازه کافی تا به امروز کار و تلاش هوشمندانه انجام داده اید.
این بحث تو زندگی هم صدق می‌کند.

اولین و بهترین راهکار برای خیلی از مدیران و بیزنس من ها چیست؟

۱- اولین کار مدیران و بیزنس من ها این است که، اگر بود و نبود فردی هیچ سود و ضرری برای بیزنس و کسب و کارتان ندارد آن را حذف کنید .اجازه بدهید صندلی را خالی کنند تا یک شخص دیگر که توانایی مناسب دارد، جایگزین شود
۲- کمک کنید و یک بیزنس و کسب و کار دیگری برای فرد پیدا کنید و بعد تعدیل نیرو کنید

تمرینی برای بررسی اصل گرایی

بیاید یک هفته گذشته خودتان را بنویسید، متوجه خواهید شد که چقدر به فرعیات پرداخته اید و به اصل توجه نکرده اید

دلایل فرع گرایی

1- دلگرمی به موفقیت های کوچک و کم ارزش
2- تمامیت خواه ها یعنی فرد می‌خواهد همه چیز در کنترلش باشد

یک مدیر تمامیت خواه

با مدیری سر جلسه بودیم، همکارش چای آورد.
مدیر گفت: اون قندان کیریستالی من را از اتاق بیار
در لحظه گفت نمیخواد نمیخواد خودم میرم!
رفت خودش قندان گران قیمت را آورد و گفت او قندان را می شکست !

راهکار برای مدیرانِ تمامیت خواه :

یا کسی را استخدام کنید که بهش اعتماد دارید و می‌دانید می‌تواند،
یا اینکه ظرف قندان کیریستال را عوض کنید!

برای این روند نیز حتما باید سیستم سازی کنید تا اصولی و حرفه ای مدیریت کنید حتی اگر خودتان در شرکت حضور ندارید

برای خواندن مقاله سیستم سازی کلیک کنید

3- حذف یا کنتر آدم های شلوغ

آدم های شلوغ مشغول فرعیات می شوند در بعضی مواقع خود فرد اطلاع ندارد و یا نمیخواهد که درگیر فرعیات باشد ولی درحقیقت خود را مشغول فرعیات کرده .
افراد شلوغ کسانی هستند که خارج از چهارچوب مسئولیت های پذیرفته شده ی خودشان ، دخالت میکنند و اظهار نظر ها و حاشیه هایی که میسازند سبب کم شدن راندمانشان می شود.

برای مثال:

همیشه تلفنشان در زمینه های مختلف بیش از حد معقول زنگ میخورد
درکارهایی که به آنها مربوط نیست هم مداخله میکنند و سوالات بی اهمیت میپرسند و زمان را در خصوص کارهای غیرضروری تلف می کنند برای مثال :
شخصی برای یک سفارش غذا از تمام جزعیات و قیمت ها و کیفیت مواد غذایی سوال می پرسد و به مدیر شکایت می کند
برنج خوب نبود یا از مغازه های دیگر خرید کنید و … و باعث میشود سر یک موضوع بی اهمیت وقت تلف شود

راهکار:
باید سعی شود تمام افراد با چهارچوب مسئولیت خود آشنا شده و از آن خارج نشوند و درموضوعات دیگر دخالت بیجا نکنند

البته این نکته حائز اهمیت است که :
اگر قرار است شخصی را برای ترک اعتیاد ببرید، تا خودش نخواهد ، ترک نمی کند .
شخص باید به آن نقطه برسد که بگوید : “من میخ واهم برگردم به اصل خودم”
البته آدم های شلوغ این کار را مدام و در حوزه های مختلف تکرار میکنند و با افرادی که برای بهتر شدن در زمینه های مختلف پیشنهاد یا انتقاد میکنند ، نباید اشتباه گرفته شوند

تفویض اختیار

تفویض اختیار مصداق جمله اگر میخواهی دروغ نشنوی به نشیدن حقیقت اصرار نکن است
برای مثال شما یک پروژه سنگین خارج از توان تیم خود را انتخاب میکنید و با دانستن این نکته که این مسئولیت سنگینی است و تیم را تحت فشار میگذارد و چه بسا شانس موفقیت هم کم است ، روی آن پافشاری میکنید و در نهایت پس از صرف هزینه و وقت شکست میخورید و اعتماد به نفس تیم را از بین میبرید
برای حل این مشگل سه گام را پیشنهاد میکنیم
اولین گام : آگاهی و آموزش تیم
دومین گام : فرصت دادن
پش از اینکه آنها اموزشش دیدن باید فرصت آزمون و خطا داشته باشند باید فرصت افزایش سرعت عمل و اعتماد به نفس داشته باشند و مظمعن باشند در صورت اشتباه جایگاهشان در دید مدیر نزول نخواهد کرد سومین گام: حالا انتظار داشته باشید و بخواهید

شما باید به این درایت برسید که بعضی از کارها را تفویض کنید و در موقعیت مناسب گزارش بگیرید.

درسته هیچ کسی مثل شما کار را انجام نمی‌دهد برای مثال ( شما 100٪ راندمان را دارید، شخصی که همکارتان هست و کار را انجام می دهد، 70 ٪ راندمان دارد) این بهتر است. چرا که همه کارها را شما نمی توانید انجام دهید و اگر چند کار را همزمان انجام دهید راندمان شما افت می کند و چه بسا موفق به ، به پایان رساندن آنها نمی شوید .
شما فقط مدیریت کنید این را یادتان باشد.
“همه کار ها را نمیتوانی به تنهایی انجام دهی ، تو یک انسانی نه یک ربات یا کامپیوتر ”

دیگران را رها کن.

خیلی ها بخاطر تایید و رضایت دیگران مشغول فرعیات می‌شوند .
چرا که می خواهند تایید دیگران را جلب کنند ولی این تایید ها را کنار بذارید.
مگر شما از این تایید دیگران برای خودتان کسب درآمد می‌کنید ؟
ولی اگر صرفاً بخاطر تایید دیگران کار اصلی خودتان را رها کرده اید ؛
« هشدار » شما دچار فرعیات شده اید و از پیامدهای این اتفاق میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
– خوتان را فراموش می‌کنید
– فراموش می‌کنید چه چیزهایی دارید
– فراموش می‌کنید چقدر از زندگی دور افتاده اید
-تبدیل شده اید به اعداد صفر و یک

قطعا خیلی مواقع از خودتان سوال کرده اید :

-چرا من این کار را کردم؟
-چرا با پولی که میتوانستم آن را سرمایه ای برای پیشرفت کنم ، به شخصی قرض دادم ؟
حالا شخص کارش تمام شده و تنها منم که موقعیت پیشرفت را از دست داده ام

شجاعت داشته باش

“شجاعت دور ریختن” یکی از مهم ترین بخش اصل گرایی است

کهنه ها و چیزی هایی که بدردتان نمیخورد را دور بریزید. خیلی از ماها « زباله جمع کن » شده ایم. دور ریختنی ها را دور بریز. اگر شما یک انبار پر از وسایل بدرد نخور داشته باشید و نتوانید آنها را دور بریزید جایی برای وسایلی که ممکن است مفید باشد ، نمی ماند .
این طرز فکر درباره ذهن هم صادق است : ذهن خود را با افکار بدردنخور شلوغ نکنید و انرژی خود برا برای افکار مهم و مفید هزینه کنید. کسب وکارتان هم به همین منوال است. این ضرب المثل که می گوید:

هر چیز که خار آید ، روزی به کار آید …
را از ذهن خود پاک کنید

یادتان باشد
“کار خوب بیکاری خوبی میخواهد ”

اگر از کارتان جدا شدید و از ترس سخن اطرافیان دنبال کاری رفتید که درآن علاقه و استعداد ندارید ، شما بازنده هستید !

یادتان باشد
“اصرار به کار کردن نیست ، درست و با فکر کار کردن مهم است!”

بهترین معیار ” خودتان” هستید

  • ببینید کی خسته میشید. و طبق توانایی های خودتان برنامه ریزی کنید و در نتیجه از خودتان انتظار داشته باشید .
  • تاجایی کار کنید و وقت صرف کنید که خسته نشوید ! خسته شدن نه صرفا خستگی بدنی بلکه نا امیدی و بی انگیزگی.
  • من کار کمتری می‌کنم ولی با کیفیت بهتر.
  • اساسا من بیگاری نمی‌کنم کار با فکر انجام می دهم.
  • من اساسا کار نمی‌کنم ولی اگه کار کردم فوق العاده کار می‌کنم.
  • بخاطر همین هم هست خوش نام هستم.
  • اساسا کار های ریسک داری را قبول نمی‌کنم.
  • من در راهی قدم میگذارم که به آینده آن مطمعن باشم.
اگر نیاز به جلسات مشاوره و کوچینگ دارید کلیک کنید

یکی از آیتم های مهم در انجام کاری شناسایی اصلیات و فرعیات است اصل گرایی قدم اول هر کاری است.

این اصل چقدر در زندگی من تاثیر دارد؟
منظور از زندگی می‌تواند جنبه های مختلف آن مثلا : کاری، احساسی یا سیاسی و .. باشد

در نظر بگیرید بین دو کار مانده اید برای مثال : میخواهید یک معامله ای انجام بدهید. از طرفی شخصی برای کارهای غیرضروری مثلا ایزوگام کردن سقف دفتر به شما مراجعه میکند که در کار خود خِبره است ولی شما یک جلسه مهم دارید که بسیار سود آور است و اگر آن را از دست بدهید یا بدقولی کنید پیشنهاد معامله را با شرکت رقیب مطرح می کنند. باید درست فکر کنید ، شما می توانید کار غیرضروری را عقب بیاندازید ولی معامله ی سودآور و مهم را به هیچ وجه از دست ندهید. ولی صرفا بیزنس و کار مهم ترین بُعد زندگی شما نیست

مثال دیگری را با هم بررسی می‌کنیم

مادر شما یک عمل حساس دارد و از طرفی شما یک جلسه مهم با سود بالا دارید

انتخاب شما چیست؟

من مادرم را انتخاب می کنم چرا که اصل برای من خانواده و سلامتی افراد خانواده است!

پس باید باتوجه به شرایط زندگی خود اصل های مهم را اولویت بندی کنید

قدرت هدایت انرژی

اصل گرایی مخصوص مدیران - هدایت انرژی

تلاش پراکنده و غیر منظم با نتیجه ای بیهوده

طبق تصویر بالایی شخصی که انرژی خود را در یک جهت متمرکز کرده نسبت به شخصی که انرژی خود را در جهات مختلف (کارهای مختلف) تلف کرده ، بیشتر رشد کرده است. شما وقتی همزمان چند کار را شروع می کنید، به اصطلاح از هر کار یک بخش را انجام می دهید در حقیقت انرژی شما در هر بخش هدر میرود و هیچ یک از کارها تکمیل نمیشود و این اشتباه بزرگ و مضری است.

افسانه پادشاه و فیل این داستان به شرح زیر است:
پادشاهی یک فیل سفید هدیه گرفت ، این فیل زیبا تر و خاص تر از بقیه فیل ها بود. پس از مدتی فیل سفید مریض شد و درمان آن توأم با هزینه های بسیاری بود. وزیر به پادشاه گفت : فیل ، فیل است بهتر است این فیل مریض را بفروشیم و جلو این هزینه های کلان را بگیریم. پادشاه گفت: ولی ما هزینه زیادی کرده ایم و حیف است و به همین منوال برای فیل هزینه های کلان کرد. بعد از مدتی پادشاه مرد و پسرش به پادشاهی رسید وزیر به پسرش گفت این فیل را بفروشید زیرا که همش هزینه برای ما ایجاد می کند ولی پسر پاسخ داد : نمی شود پدرم هزینه های زیادی کرده و حیف است… درصورتی که هروقت جلوی ضرر را بگیری منفعت است.

دوستان عزیز شما هم باید جلوگیری از ضرر یا اصطلاحا کات کردن را یاد بگیرید. بنابرین، قدرت خودتان را حفظ کنید و در جای درست بکار بگیرید. سعی کنید اتلاف انرژی نداشته باشید.

سخن آخر

صحبت این نیست که مثل دایره پایین باشید. کار های محدودی را با تمرکز بالا انجام دهید نه اینکه کارهای زیادی را با تمرکز محدود. لطفا از آچار فرانسه بودن دست بردارید ، لازم نیست در تمام زمینه ها و مسئولیت ها ایفای نقش انجام دهید. یادتان باشد جایی که اصل پرستیژ شماست ، اگر کاری را بلد باشید هم نباید انجام بدید. قبلا می‌گفتند: یک مدیر باش به اندازه یک بند انگشت در دریا! اما الان: یک سکه باش به عمق یه اقیانوس.

  •  تخصص گرا باشید
  • اصل گرا باشید

منطق اصل گرایان

1- انتخاب فردی دارند.

  • من انتخاب کردم کار فردی انجام بدم.
  • من انتخاب کردم فقط بیزنس دلاری انجام بدم.
  • من انتخاب کردم فقط بیزنس ریالی انجام بدم.
  • اصل من همین است.
  • تمام تمرکز من کار … هست.

این استراترژی به شما بسیار کمک می‌کند تا تجربه های مختلفی کسب کنید.

2- حذف عوامل مزاحم

در دنیا با ارزش ها کمیاب هستند. اکثر فلز ها نیم بهاست یا کم بهاست.(در مبحث قیمت گذاری مدیوم پرایس هستند) مثل فلزات با ارزش ها، ارزششان زیاد است پس اضافه ها را کنار بذارید.بنابراین:

اگر کسب وکاری در ذهن دارید:

  • شروع کنید.
  • نترسید.
  • رو به جلو حرکت کنید.
  • تمرکز کنید.
  • از کمال گرایی در اول کار پرهیز کنید.
  • کار را شروع کنید در مراحل بعدی به تکمیل آن برنامه داشته باشید.

برای عبور از این رودخانه پرخروش لازم نیست منتظر ساخت پل باشید خودتان راهتان را بسازید. البته همیشه احتیاط کنید تا به داخل آب سقوط نکنید و با منطق حرکت کنید ولی احتیاط بیش از حد هم سبب می شود هیچوقت قدمی برندارید .

3-انتخاب کاری که باید انجام دهند.

برای خواندن مدیریت زمان به روش ماتریس آیزنهاور کلیک کنید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://pouyamehri.ir/?p=17554
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد اصل گرایی مخصوص مدیران و نحوه بهره مند شدن از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کتاب اصل گرایی یکی از بهترین کتاب هایی بود که خوندم
    این مطلب شما هم با نگاهی به اصل گرایی و مدیریت و… فوق العاده با ارزشمند بود
    خداقوت