0
0

6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ که باید به آن ها پاسخ دهید

778 بازدید
6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ

6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ که باید به آن ها پاسخ دهید : استخدام بیزینس کوچ یا همان مربی کسب‌وکار، تصمیمی مهم است که برای اخذ آن باید عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهید. بد نیست بدانید که بیزینس کوچینگ (Business Coaching)، روندی جریان‌ساز است که به‌واسطه افزایش محبوبیت در سال‌های اخیر، از دنیای ورزش تا عالم تجارت را تحت تاثیر قرار داده است.6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ

هر یک از مربیان کسب‌وکار یا همان بیزینس کوچ‌ها توانایی‌ها، روابط و تخصص‌های ویژه‌ای دارند. اما پر واضح است که یک فرد نمی‌تواند برای همه اَشکال کسب‌وکار، گزینه مناسبی باشد. باید فردی را به‌عنوان یک شریک فکری تجاری انتخاب کنید که مطمئن هستید چشم و خم را می‌شناسد و می‌تواند شما را از خط پایان بگذراند. جایی که حالا هستید و جایی که می‌خواهید به آن برسید، در تصمیم‌گیری برای انتخاب بیزینس کوچ، اهمیت زیادی دارد اما در ابتدا باید شش سوال مهم را در این خصوص از خودتان بپرسید.

6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ که باید به آن ها پاسخ دهید

1. هدف نهایی‌تان چیست؟

چه هدفی از استخدام بیزینس کوچ دارید؟ به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ شاید رشد تجاری‌تان به اندازه کافی خوب باشد و هدفتان از استخدام مربی کسب‌وکار این است که ضمن مرور و ارزیابی عملیات و فرایندهای کسب‌وکار، مطمئن شوید که هیچ نکته مهمی از نظرتان دور نمانده است. شاید هم روی رشد کسب‌وکارتان متمرکز شده‌اید و قصد دارید با اکتساب مهارت‌های تکمیلی، خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید.

اهداف شما باید با دانش و تخصص بیزینس کوچ همخوانی داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، باید مطمئن شوید فردی که به‌عنوان مربی کسب‌وکار انتخاب کرده‌اید، برای ارائه مشاوره به شما در راستای نیل به اهدافتان، از صلاحیت و تخصص کافی برخوردار است. تنها در این صورت است که می‌توانید یک برنامه عملیاتی و موثر ایجاد کنید و با پیگیری این برنامه به آنچه مدنظر دارید، برسید.

2. آیا صرفاً مربی‌گری کفایت می‌کند؟

تردیدی نیست که استفاده از مشاوره‌های یک بیزینس کوچ به‌تنهایی هم می‌تواند یک اهرم قدرتمند برای هدایت شما در مسیر موفقیت باشد اما گاهی ممکن است شرایط طوری رقم بخورد که به کمک بیش از یک نفر نیاز پیدا کنید.

آیا به منابع، فرایندها یا محتوای مشتری‌مدارتری نیاز دارید؟ آیا در جستجوی جامعه‌ای از متخصصین همفکر هستید که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید؟ باید به عقب بازگردید و تجزیه‌وتحلیل دقیقی از کاستی‌هایتان داشته باشید و ببینید چه منابع یا تخصص‌هایی می‌توانند این کاستی‌ها را برطرف کنند؟ گاهی پیاده ساختن توصیه‌های بیزینس کوچ، ورود متخصصان دیگری را به صحنه می‌طلبد. اگر شما در مجموعه‌تان، فاقد افراد متخصص باشید، باید درصدد یافتن آن‌ها برآیید.

3. آیا پذیرای تغییر هستید؟

در فضای کسب‌وکار امروزی که با عدم اطمینان همراه است، “تغییر” تنها مؤلفه‌ای محسوب می‌شود که می‌توانیم از بابت آن مطمئن باشیم. باید بپذیریم که در مواجهه با برخی تغییرات مثل تحولات فناوری یا عوامل بازار، چاره‌ای جز پذیرش نداریم. و باید از مقابله با این دسته از تغییرات دست برداریم. از سوی دیگر، برخی تغییرات نیز تحت کنترل ما هستند و اینجاست که هنر مدیریت آن‌ها، اهمیت پیدا می‌کند.

بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند تا با رصد روندهای متغیر صنعت، خود را به بهترین شکل ممکن با تغییر و تحولات، وفق دهید. او بینشی برایتان ایجاد می‌کند تا بتوانید نقاط کور و ضعف‌های بالقوه کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و با اتخاذ رویکردی کنشگرانه، این ضعف‌ها را پوشش داده و در مسیر بهتر شدن گام بردارید. یادتان باشد نقشه‌ای که شما را به اینجا رسانده، احتمالاً راهنمای مطمئنی برای رسیدن به مقصد بعد نخواهد بود و این قاعده‌ای مهم است که یک مربی کسب‌وکار در راستای تفهیم آن به شما تلاش می‌کند.

برای مطالعه لزوم استخدام بیزینس کوچ یا مربی کسب‌ و کار کلیک نمایید.

4. آیا به اندازه کافی به کسب‌وکارتان متعهد هستید؟

مربی کسب‌وکار را با جادوگر اشتباه نگیرید! نتیجه مطلوبی که در پی تحقق آن هستید نه در اثر برقراری تماس با بیزینس کوچ، بلکه در فواصل زمانیِ بین تماس‌هایتان حاصل می‌شود. اینکه صرفاً با حضور در کلاس ریاضی و عدم تمرین و تلاش، انتظار کسب نمره خوب در امتحان را داشته باشید، چندان منطقی نیست!

در آغاز همکاری با بیزینس کوچ ممکن است لازم باشد ظرفیت لازم برای اختصاص زمان کافی به امور مهم تجاری را در خودتان ایجاد کنید. هدایت یک کسب‌وکار، مستلزم پرداختن به وظایف روزمره‌ای است که درگیری با آن‌ها می‌تواند شما را از مسیر اصلی‌تان منحرف ساخته و حواستان را از توجه به فعالیت‌های مهمی مثل توسعه، ایجاد روابط با مشتریان، اِعمال تغییرات و … که باعث تسریع رشد کسب‌وکارتان می‌شوند، پرت کند. به‌عنوان یک قاعده کلی شما باید هر هفته حداقل 5% از زمانتان را که حدوداً معادل با 2 ساعت است، به کار کردن روی حوزه‌های مهم تجارت اختصاص دهید. اختصاص این زمان، نشان‌دهنده تعهد و عزم شما برای پیشرفت در کسب‌وکار است.

6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ باید آن را بدانید

5. از بیزینس کوچ دقیقاً چه می‌خواهید؟

بیزینس کوچینگ یا مربی‌گری کسب‌وکار با مشاوره متفاوت است و در هر یک از این دو مفهوم، سطوح مختلفی از راهنمایی و پشتیبانی ارائه می‌شود. بااین‌حال، با پررنگ شدن فزاینده نقش کوچینگ کسب‌وکار در عرصه‌های تجاری طی سال‌های اخیر، بسیاری از مربیان کسب‌وکار به متخصصانی همه‌فن‌حریف تبدیل شده‌اند و با حفظ سِمَتِ مربی، به‌عنوان مشاور کسب‌وکار نیز ایفای نقش می‌کنند.

مربیگری کسب‌وکار، در واقع نوعی فرایند شراکت فکری با مشتریان (صاحبان یا رهبران کسب‌وکار) است که ماهیتی خلاقانه، انگیزشی و تلنگر آمیز دارد و رهبران را به سوی استفاده حداکثری از توانمندی‌های شخصی و شغلی‌شان سوق می‌دهد. مربیان کسب‌وکار برخلاف مشاوران، به جای ارائه راه‌حل، به شما در یافتن پاسخ پرسش‌هایتان کمک می‌کنند. چنین رویکردی می‌تواند اثربخشی بیشتری در شیوه نگرش و متعاقباً پیشرفت کسب و کارتان داشته باشد.

قبل از تصمیم‌گیری برای انتخاب یک بیزینس کوچ، با او درباره سبک مربی‌گری و همین‌طور سابقه فعالیت‌هایش گفتگو کنید تا از تبیین واضح انتظارات و هم‌راستاییِ دیدگاه‌هایتان برای حرکت در یک مسیر پر چالش، مطمئن شوید.

6. به چه شکلی از پاسخگویی نیاز دارید؟

نوع پاسخگویی و حمایت یک بیزینس کوچ می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و این مستقیماً به نیاز خودِ شما بستگی دارد. این شما هستید که باید با در نظر گرفتن اهداف و برنامه‌هایتان، به ششمین سوال این گفتار پاسخ دهید.

اگر می‌خواهید از نظر ساختاری پیشرفت کنید، احتمالاً به فردی نیاز دارید که در هر تماس، مراحل عملیاتی خاصی را برایتان تشریح کند یا یک برنامه آموزشی کلی را در اختیارتان قرار دهد. شاید هم یک مربی با رویکرد عملی را ترجیح دهید. شاید هم ذاتاً یک متفکر دوراندیش هستید. و به فردی نیاز دارید که مسئولیت اِعمال تغییرات را بر عهده شما بگذارد. با توجه به نیازها، اهداف و ترجیحاتتان، فردی را برای بیزینس کوچینگ انتخاب کنید که انتظاراتتان را به‌خوبی برآورده سازد.

سخن آخر

تصمیم‌گیری برای همکاری با یک بیزینس کوچ. صرف‌نظر از سطح و شدت تغییراتی که قصد ایجاد آن‌ها را در کسب و کارتان دارید، اقدامی مهم است. اما تصمیم گیری درباره اینکه با کدام مربی کسب و کار همراه شوید، اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. در واقع آنچه یک همکاری تجاری عالی را از یک همکاری ناامید کننده، متمایز می‌سازد، همین است. بنابراین قبل از امضای قرارداد همکاری، شش سؤال این گفتار را با خودتان مرور کنید و با ارائه پاسخ‌های دقیق به هر یک از آن‌ها، روی مناسب‌ترین مربی که می‌تواند به بهترین شکل ممکن به رشد کسب و کارتان کمک کند، دست بگذارید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://pouyamehri.ir/?p=17216
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد 6 سؤال مهم قبل از استخدام بیزینس کوچ که باید به آن ها پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.